'Y REPORT

Groups Spreading Misinformation in the Public Field Related to the Bill on
Preventing and Combating Domestic Violence

As it is known, weeks ago a big scandal arose concerning the Bill on Preventing and

Combating Domestic Violence in Armenia. A large amount of misinformation was spread

related to the bill, accompanied by accusations against the West.

Leaving aside the meaningful discussion of the bill, the “Union of Informed Citizens” has
made a small investigation related to groups struggling against the draft law for months and

presenting it as a “bill imposed by Europe against morality”.
“Pan-Armenian Parental Committee”

One of the most active protestors against the law is Arman Boshyan (we will see his name

below). He leads the “Pan-Armenian Parental

1060 P Committee” and has been advocating intolerance
UUNRU ELL U3y ‘
PLIK UUURL

against the law on equality between men and women

through his Facebook and YouTube blog pages. Today,

together with writer and publicist Lia Avetisyan, he is

advocating for rejecting the law on domestic violence.

Arman Boshyan in “Sputnik Armenia” It is noteworthy that the Pan-Armenian Parental
Committee is a non-official branch of the “All-Russian Parental Resistance” movement
founded by Sergey Kurghinyan, an Armenian based in
Russia. Kurghinyan, in his turn, has actively backed

Russia’s military aggression against Ukraine.

For instance, weeks before the Malaysia Airlines Boeing
was hit with “Buk” missile of the Russian forces in
Ukraine, Kurghinyan had stated in Donetsk that “the
real civil society are the electronic engineers that are

now repairing the “Buk” systems.

Moreover, as can be seen from the picture, Arman

Arman Ghukasyan and Sergey Kurghinyan

Ghuksyan also knows Kurghinyan.
“Stop G7”

Stop-g7.com website and its YouTube channel are carrying out direct propaganda against
the domestic violence law. This team goes even further by not only condemning the law,

but also the struggle against domestic violence in general.

1



({)106.0 FM When examining the Stop G7 in Armenia closed

group on Facebook, we can get an understanding of
who are related to this team. It includes

aforementioned Arman Boshyan, as well as Hayk

Ayvazyan famous for his scandalous publications (he

is the group administrator).

Ayvazyan became famous recently when during a

Hayk Ayvazyan in "Sputnik Armenia conference, he made a statement about “findings”
according to which biological weapons are being prepared in the US-funded laboratories in
Armenia and that it is a threat to the national security of Armenia (it did not take much

effort to reveal that the information was false).

“Yerevan Geopolitical Club”

“Yerevan Geopolitical Club” also carries out enthusiastic activity against the law. And here

we again meet Arman Boshyan, Hayk Ayvazyan and Lia Avetisyan. All the “analyses”
referring to Armenia are published in the Russian language as if they were intended for

Russians, rather than Armenians.

In one of the videos of the “Yerevan Geopolitical

Club”, Head of Russian state “Rossotrudnichestvo”

organization and Russian Ambassador in Armenia
Ivan Volinkin’s assistant Mark Kalinin also

participates in the discussion, and we can see Head

of the newly-founded HASAK political party

Arman Ghukasyan Sitting next to him. Arman Ghukasyan with Head of “Rossotrudnichestvo”
Armenian Branch Mark Kalinin

HASAK Political Party

Head of “For Social Justice” (HASAK) political party Arman Ghukasyan and its Deputy

Head Tsovinar Kostanyan are famous in the Internet for their pro-Russian positions and
actively publish photos with the Russian ambassador, as
well as famous Russian politicians. They practically do

not deny being sponsored by the Russian Embassy.

Arman Ghukasyan and members of his political party
have also joined the propaganda against the domestic

violence law.

It is worth reminding that Ghukasyan had made a

statement according to which a number of non-

Arman Ghukasyan and Deputy Speaker of ~ gOvernmental organizations and journalists had allegedly
Russian State Duma Vladimir Zhirinovsky



been trying to make a “color” revolution in Armenia during the police base takeover days.
The aforementioned interview by Ghukasyan was published in the Russian sputnikarmenia
website in the Russian language (there was no Armenian version of the interview in the
website). Ghukasyan even made presentations about his ideas related to the “color

revolution” in Kyrgyzstan and Kazakhstan.

Ghukasyan had also promised to publish the “list of American agents” until the end of
August. A few days later, a video was published in which a number of both pro-

government and opposition politicians were accused of being US “agents”.

The video also contained the scans of a
number of US diplomats. And there is
strong evidence that these were obtained
through Russia’s Federal Security Service
(FSS). Moreover, the video was not
published in Armenia. Rather, it was

published by a pro-Russian blogger in

Donetsk, a circumstance that
considerably complicated the
identification Of the source Of ]_eakage Of Arman Ghukasyan and Arman Boshyan in “Iravunk” press club

the passport scans.
“Luys” Information and Analytical Center

“Luys” Information and Analytical Center also has a page on Facebook. Here we can see the
same ridiculous publications related to US military servicemen producing biological
weapons in Armenian medical laboratories, condemnations of the law on domestic

violence, and etc.

Ironically enough, here we meet the same people, namely,
Hayk Ayvazyan and Arman Boshyan. In this group, we
mainly come across publications in Russian and videos of
the Russian first channel. And even the rare Armenian
videos have Russian translation below (conversely, Russian

materials are not always translated into Armenian).

Note that “Luys” Information and Analytical Center has

Arman Ghukasyan and Russian Ambassador
) .
in Armenia H.E. Ivan Volinkin applied for a grant to the Russian “Gorchakov Fund”, and

the Head of the Board of Trustees of the Fund is Russian Foreign Minister Sergei Lavrov

personally. The fund was established on February 2, 2010 by the decree of then-president
Dmitri Medvedev and has direct funding from the Russian state budget.



"For Restoration of Sovereignty"

Hayk Ayvazyan also leads the "For Restoration of Sovereignty" Initiative (and operates the

website), which actively promotes the initiatives of the EAEU and Kremlin.

This resource is distinguished not only by its struggle against the domestic violence law but
also anti-Western misinformation. The publications of this team, which are mostly in

Russian, present the West as Armenia’s military enemy and Russia as its main ally.

This group presents the misinformation regarding creation of biological weapons in

Armenia by the US as a “threat to Armenia’s sovereignty”.

Blogger Tigran Kocharyan (“Pigh”) and Others

For a long while, famous blogger Tigran Kocharyan has been known to the wider public for
his pro-Russian and more often anti-Western publications.

| Kocharyan stands out with his extreme intolerance
towards the LGBT community. He is also the head of
the Russian “YUro? T'me? Korma?” (What? Where?
When?) club, which also operates on Russian grants.
Specifically, the grant comes from Russkiy Mir
Foundation created in 2007 by Russian President

Vladimir Putin's decree.

Kocharyan is also a member of the Gorchakov

Tigran Kocharyan and Arman Abovyan

Foundation club.

Another pro-Russian blogger, Kocharyan’s close friend Arman Abovyan, is also busy with

public mood manipulations on the internet. The latter stands out by making entries

exclusively in Russian language and publications in stop-g7.com website.

Arman Abovyan also runs a program on Radio Van, where he’s engaged in promoting his
ideas. Due to Abovyan’s Russian-language program titled "I'pamu mpaBzpsi’, ("The
Boundaries of Truth") Radio Van has been listed as a partner of the Russkiy Mir
Foundation. And though there is no evidence of grants received for this program, another

host of the program Yegor Glumov is member of “Griboedov” Club led by Dmitri Kiselyov.

It is noteworthy that Kocharyan and Abovyan have more than 15 thousand followers on
Facebook.

Iravunk Newspaper



Iravunk newspaper is an Armenian mass media (in fact, yellow press), which is
distinguished by its extreme intolerance towards different disadvantaged groups in society.
The newspaper often publishes offensive materials
with the photographs of a number of political and
public figures.

The newspaper is owned by Republican Party deputy
Hayk Babukhanyan. On the occasion of Iravunk’s

25th anniversary, Serzh Sargsyan issued a state award
to newspaper’s Editor-in-Chief Hovhannes Galajyan ‘

and director Gegham Grlgoryan. Hayk Babukhanyan and Arman Ghukasyan at a

joint press conference in Sputnik Armenia
Also note that at a time Iravunk was the only

newspaper delivered to Armenian detention centers. It's possible that even today it remains
the only one. Iravunk serves as a platform for HASAK (For Social Justice) party and other
Russian propagandists. This newspaper was among those spreading misinformation related

to creation of biological weapons in the US-funded laboratories in Armenia.
“Sputnik Armenia”

The Armenian branch of Russian Sputnik radio station is also actively engaged in
propaganda against the domestic violence law. As a rule, to reach their objective, they take

interviews from various clergymen, as well as from Hayk Ayvazyan and Arman Boshyan.

“Sputnik Armenia” always has its doors open for those fighting against the domestic
violence law and carrying out anti-Western propaganda. Within the short period of
December 19 to 21, “Sputnik Armenia” published several materials against the law on

domestic violence.

Moreover, there is reasonable ground to believe that the RA Government intended to

discuss the Draft Law on “Preventing and Combating Domestic Violence” during the

5

December 22 session. When Sputnik

« prunLpjwl n&U ywjpwph Jwuhu» optuph
= unnpgpjw funtptpp

AGYwntuptph 20-hu Sputnik Updtuhw Unuwnhutinhnb dwdnih UsUnpnunwd
Yuywgwy wunuhu, nph phUwU En « pnunLpjwl nGU wwjpwph unp

ophuwghdp pwpbthnfunwl £, pE swphp Utip hwuwpwynugjwl hwdwps FSS,S possib]_e help he]_’e Cannot be ruled

Armenia was informed about it (Russian

ws  out), they carried out preventive

Swjyulywl punwuhp. wjwunnyputpp Wwhwwunwd Bu,

optkUpp~ pwiinnud propaganda.

I’ 18l DOnpdwgtinutinp, gpnnutin nt hnglnpwywultipp ntd GU Swwunwlinud

— « pnunLpjwl nGU wwjpwph dwuhl» optlph Uwhuwgdhl, npp
LU U Y U wiyubnuiyw Junu e <« . . .
Pt e Note that Russian “Sputnik” radio station
. belongs to “Russia Today” state information

Uuntihu. « pruncpjwl nGU wywjpwph dwuhU» L. s :
o e o o agency headed by Kremlin’s principal
Atywntiuptiph 20-hu, dwup 11:00-hu Sputnik Uputuhw dnuynhutinhnu dwdnih : : : :
uhhmnnlfnpu wtinh un:UbEw wuntihu, chmu‘ f‘ i pnl?nL:a]wU ngd propagandISt Dmltrl Klselyov-

wwypwph Unp ophuwghdp pwptthnfunwd £, E swnhp Utip hwuwpwynupjwl
hwdwp»

Publications against the law on domestic violence on “Sputnik P . . .
Armenia” website Sputnik Armenia” was also engaged in



active dissemination of false publications related to creation US biological weapons in

Armenia.
Conclusions

Thus, we can confidently claim that the groups spreading misinformation about the RA Bill
on “Preventing and Combating Domestic Violence” and presenting it as a bill “imposed by
Europe and America agains morality” are mainly pro-Russian groups or those directly

controlled by Russia.

In this way or other, the most active players are related to the Russian Embassy in Yerevan,
Russian state “Rossotrudnichestvo” Fund, “Russkiy Mir” Fund, “Gorchakov” Fund of
Russia’s MFA. Moreover, these groups are actively involved in anti-European and pro-
Russian propaganda. Some of these people are also engaged in actively spreading

misinformation targeted at the West.

We cannot rule out the probability that spreading of misinformation in the public field
related to the RA Bill on “Preventing and Combating Domestic Violence” is mainly aimed

at enhancing anti-Western sentiment in Armenia.

“Union of Informed Citizens”
23.12.2016, Yerevan



